13. december 2013

Sirupsbrød ...

Et godt sirupsbrød til en ostemad og uden at være alt for syndigt  :-)




Aforismen fra IG har spurgt om jeg ville dele opskriften og det gør jeg med glæde. Opskriften er fra et tillæg fra Boligliv som de har kaldt Bageliv (mener det er fra 2012)

1/2 l vand
1/2 pk gær
150 g mørk sirup - jeg har brugt den lyse 
1 tsk. salt
ca. 250 g øko grahamsmel
ca. 500 g øko hvedemel
1 æg til pensling

Hæld vand i en skål og opløs gæret heri, tilsæt sirup og salt, Rør først grahamsmel og dernæst hvedemel. 
Ælt til dejen er glat og smidig og stil den tildækket til hævning et lunt sted i ca. 1 time-
Slå dejen ned på et meldrysset bord og del dejen til 2 og form til runde brød.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tll dobbelstørrelse i ca 20 min.
Tænd ovnen 200 grader og pensl brødene med pisket æg.
Bag dem i ca. 25 min på nederste rille og lad dem derefter afkøle på bagerist.

Mens du venter på det køler af så find ost, en god spegepølse eller hvad du nu har lyst til at spise på og nyd dine madder med en kop god kaffe, latte eller te.
Hvis du ikke kan vente så prøv med en bid bare med smør - åhhh det smager skønt.

Velbekommen :-)
pssst lad mig vide hvad I synes.         

4 kommentarer:

  1. Ummm, det ser og yder helt vildt lækkert - det tror jeg at jeg skal prøve lave en dag i juleferien. :-)
    Tak for opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak og pas på det er stærk vanedannende :-)

      Slet
  2. Ser lækkert ud. Nu bliver jeg sulten. Klokken er 1 om natten så mon ikke jeg må vente med bageriet til imorgen ;-) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh det ville være lidt skørt at bage kl. 1 - glæder mig til at høre hvad du synes om det :-)
      Knus

      Slet

Thank you for taking time to write a few words ...